weblogleed

In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.



vrijdag 11 oktober 2013

TRC

In Leiden op de Hogewoerd bevindt zich het TRC oftewel het Textiel Research Centrum. Daar is van 5 september tot 5 december een prachtige verzameling borduurwerken te bekijken. Ik heb er woensdag een bezoekje gebracht en de schitterend geborduurde kleding uit hun collectie bewonderd.






 Ook was er het handwerken en de albums en documentatie over haar handwerken uit de nalatenschap van Henriëtte Braunstahl te bekijken.

kraaltjesborduurwerk
 

Entree is gratis, een donatie wordt zeer op prijs gesteld en er is ook een klein winkeltje. De ontvangst was heel vriendelijk, ik kreeg zelfs een kopje thee !! Kortom een aanrader voor borduurliefhebbers!

maandag 7 oktober 2013

Beetje veel borduurhuiswerk.

Maar wel allemaal erg leuk om te doen. Ik volg in Alkmaar bij de Vrouwen van Nu een cursus technieken met de bedoeling de techniekenlapjes te verzamelen op een pronkrol. Maar het tempo van de opdrachten ligt hoog en dat kan ik niet bijbenen, dus doe ik het wat kalmer aan. Bovendien vind ik het leuk om van elke techniek alles wat er over in mijn boekenkast staat op te zoeken ( en dat is meestal veel) Maar ondanks mijn aanpassing wat betreft tempo heb ik toch een aantal werkjes tegelijkertijd onderweg en ik moet me inhouden om niet meer projecten te starten, het is allemaal zo leuk om te doen. Het lapje waar ik al een heel end mee op weg ben is een Hardanger lapje uit  "La Broderie Hardanger".

En vandaag ben ik een lapje Broderie d'Alsace begonnen. Eén van onze opdrachten is roodborduren en ik wilde al lang een lapje borduren ter herinnering aan onze bijna jaarlijkse uitstapjes naar de Elzas. Een paar jaar geleden kocht ik dit mooie boek

 en nu heb ik er een patroon uit overgenomen.






Eerst gescand en toen een beetje verkleind. Afgedrukt op overtrekpapier en daarna aan de achterkant overgetekend met een strijkpatroonpotlood. Vandaag afgestreken op een lapje linnen dat ik ook al in de Vogezen heb gekocht en begonnen. Ik dacht te borduren met DMC perle no 8 kleur 115 want dat heb ik ooit ergens voor gekocht en amper gebruikt. Maar ik vind het resultaat niet wat ik ervan verwachtte en dus gaat het er weer uit. Me eens beter in het boek verdiept (met woordenboek erbij) en ik kom er achter dat men in de Elzas met DMC borduurkatoen   25 werkt kleurnummer 321 oftewel "Rouge du Rhin". Volgens  het boek is die kleur bestand tegen wassen op 90 graden . Dus toch maar op internet gezocht waar te koop en besteld bij Nelly van Es. Borduurkatoen van die dikte koop je niet zomaar meer en ik ben blij met Nellies webwinkel. En gelukkig heb ik een aantal lapjes van vorige jaren die in mijn pronkrol passen..........
En dan ligt er ook nog een borduurwerkje van mijn Handwerkgroep en een paar quiltwerkjes.........
Dus wacht ik nog even met beginnen aan een Marker lapje. Maar ik verzamel al wel de lessen van Margreet Beemsterboer want die komen heel fijn van pas voor mijn pronkrol en Margreet heeft altijd zulke fijne lessen met veel informatie.
En dan probeer ik ook nog mee te doen aan het oktoberproject van yourganize. Ik heb al een heleboel punten, maar boeken wegdoen? dat doet pas echt zeer. Wacht ik nog even mee.

zondag 22 september 2013

Val d'Argent vervolg

Terug uit Ste Marie en het is even wennen: visite, op visite, vergaderen, quiltgroep en tussendoor de caravan leeg en schoonmaken en de was doen. Je zou zo terug willen naar het simpele leven in een caravan. Maar ja alle lieve bekenden terug zien, de poezen weer knuffelen en mijn tijdens de reis verzamelde schatten uitpakken is ook weer leuk. In Zeeland kocht ik zes flessen zwarte bessenwijn. Ze hebben de hele reis meegemaakt! We waren op Zuid-Beveland voor de tentoonstelling "Merkwaardige Lappen" in het museum in Goes. Wat een prachtige merklappen, het was de reis echt waard. Ik kocht er het boek "Oefenstof", over merklappen en andere vrouwelijke handwerken en nog een aantal mooie kaarten van de merklappen.


 In Brabant schilderde ik een nieuw bord tijdens een workshop samen met kleindochters!


 Gewikkeld in een deken heeft het bord ook de reis overleefd. Eline en Sienna maakten elk een prachtig bordje voor pappa's verjaardag. Ook het in Drenthe geplukte boerenwormkruid heeft de reis overleefd (gedroogd) Ik wil het gebruiken om wol te verven, maar weet niet of het in gedroogde vorm ook goed verft. Proberen dus. In Frankrijk op de camping in Bourbonne les Bains een pot abrikozenjam gemaakt en pruimenjam van de pruimen die we van Wim Moorman kregen, superlekker!
Vanuit Bourbonne les Bains brachten we een bezoek aan het Conservatoire de la Dentelle (zie vorig blog) en natuurlijk kon ik het niet laten een kleine kit voor een werkstukje aan te schaffen.
Vrijdag 6 september vertrokken we naar Ste Marie au Mines. We arriveerden op een nog heel rustige camping "Les Reflets".(zie vorig blog) Vijf dagen later zag het er zo uit
 
Jammer genoeg was het warme zonnige weer ook over en hadden we drie dagen regen. Maar ook dan vermaken we ons prima, ik had een aantal werkjes meegenomen. Donderdag begon het "Carrefour Européen du Patchwork". Dat is echt een feest en gelukkig werd het droog en ook wat minder koud. Als je op google http://www.patchwork-europe.com/ intoetst vind je heel veel afbeeldingen. We hebben genoten van de prachtige quilts en de gezelligheid in de dorpen in het Val d'Argent en ook in het terugzien van bekenden die daar ook elk jaar komen. En ook de afdeling winkeltjes is overweldigend. Ook daar dus nog een paar boodschapjes gedaan.....
De klem in het midden zit intussen in een leuk tasje. Voor een grotere tas kocht ik nog een lapje stof met uilen.
 
Zondagmorgen vroeg vertrokken we weer uit de Vogezen, over de Col de Ste Marie vanwaar een prachtig uitzicht op het dorp en het dal aan de andere kant richting Nancy. Onderweg grotendeels mooi weer, maar na een heerlijke maaltijd bij DD in Leiden s 'avonds in de stromende regen naar huis.
En hier is het echt herfst. Gelukkig kan ik nagenieten van al die leuke aankopen en de vele foto's die er gemaakt zijn. 
 


 

zondag 8 september 2013

Val d"Argent"
Aangeland in Ste Marie au Mines is de zomer meteen voorbij. Zo nu en dan probeert de zon er door te breken , maar vooral s' nachts hoosbuien. Gelukkig zitten en liggen we droog.

Op de camping nog heel rustig, maar de eerste Nederlanders komen al binnen. We hebben mooie weken gehad. In Luxeuil les Bains een bijzonder atelier bezocht: het Conservatoire de la Dentelle.


Er wordt een bijzondere naaldkantsoort gemaakt en op dinsdag en vrijdag wordt er gewerkt en mag je (gratis) komen kijken. Ongelooflijk mooie werkstukken zijn tentoongesteld in een expositieruimte.
We hebben al heel wat textiel gezien deze reis: Textiel leeft in Drente, Merkwaardige lappen in Goes, weefmuseum Geldrop en komende week begint het Carrefour Europeeen met quilts. Jammer genoeg moet ik dus Alkmaar missen, maar ik hoop dat mijn quiltvriendinnen veel foto's maken.

zaterdag 17 augustus 2013

Textiel leeft! in Drente





En Drente is al zo mooi, maar dit maakte het nog mooier! 

Prachtige, intrigerende en verbazingwekkende kunst hebben we gezien. Jammer genoeg was het weer teveel voor één dag en ik denk dat we nog veel moois gemist hebben. Maar dit was een dagje genieten : van de textielkunst maar ook van het mooie weer en de prachtige dorpen. Wat een prachtige blauwe hortensia’s staan hier in de tuinen.

 Onderweg heb ik al geel boerenwormkruid geplukt, waar hier de bermen vol mee staan. Ik wil er thuis mee gaan verven. Het was weer een geweldige dag. 



donderdag 15 augustus 2013

Merlijn 1 jaar

Gister werd Merlijn 1 jaar. Zondag verjaardagsfeestje in Drente op camping. Verjaardagsquilt is af! Binnen een jaar is voor mij een record.......
 
 
 
 
Achterkant is ook mooi! Gequilt door Ann Kipping van Mapleleaf quilting.
Natuurlijk zijn we gister gaan feliciteren maar zijn dekentje krijgt hij zondag.

zaterdag 10 augustus 2013

Vervolg

Nog even over Goejanverwellesluis, waarom we daar wilden gaan kijken. Natuurlijk vanwege de bijzondere overwelfde sluis, maar ook vanwege het feit dat hier Wilhelmina van Pruisen werd aangehouden met de nodige gevolgen. Bij de sluis staat de z.g. "Prinsesseboerderij"


Na Oudewater verder via de Hollandse IJssel en bij Vreeswijk het Amsterdam-Rijnkanaal overgestoken. Door de sluis bij Jutfaas en richting Utrecht. In Utrecht afgemeerd aan de Catharijnesingel, een prima plek: mooie steiger en heel goed sanitair onder de Bartholomeibrug.
Enige minpuntje is de hondenpoep op de wal. De volgende dag tijdig losgemaakt en door de Oude Gracht naar de Vecht. Voor mij een belevenis! Ik heb hier wel vaak gewandeld, maar varend door Utrecht kijk je heel anders tegen de stad aan.

Langs het Zandpad dat net in het nieuws was naar Maarssen. Daar afgemeerd en een mooie fietstocht gemaakt o.a. langs slot Zuylen.
Hier zat Belle van Zuylen haar brieven te schrijven. Het 4e raam boven van links is geen echt raam. Het is uit kostenbesparing bij een restauratie op de muur geschilderd om toch een harmonisch geheel te krijgen. Na Maarssen belandden we in Weesp waar we een weekend over gebleven zijn. Vrienden ontmoet en gefietst naar het Muiderslot.
Van Weesp weer het A-Rkanaal overgestoken en via de Weesper trekvaart naar de Amstel. Door Amsterdam weer naar het Noord-Hollands kanaal en afgemeerd in Purmerend. In Purmerends museum een tentoonstelling bezocht van wevers met een beperking: "Feestelijk Gedragen". Heel mooi weefwerk en prachtige ontroerende foto's. Er was ook nog een expositie van een poseleinschilderes in het museum en ook dat was het bekijken waard, mooi!!
 
 
 
Het weer wilde nog steeds niet zomers worden en we besloten op huis aan te varen. Van Purmerend naar Alkmaar, waar we een nacht in de passantenhaven bij het politiebureau hebben gelegen.
 
 DD woont daar vlakbij, dus leuke plek om elkaar te ontmoeten.  DD had een zak wol voor me klaarliggen en die hebben we maar achter op de boot gebonden........
 
Volgende dag weer losgemaakt en door De Hoornsevaart Richting kanaal Alkmaar-Omval-Kolhorn. Bij Broek op Langedijk hadden we genoeg van de harde tegenwind. Die maakt buiten sturen minder plezierig en we besloten nog een nachtje in de luwte in het jachthaventje daar aan te leggen. de volgende dag in één keer door naar Anna Paulowna . En na vijf weken wachtten daar de nodige werkzaamheden: tuin, bessen plukken jam maken enz. En ja toen werd het eindelijk zomers......... Maar ondanks de late zomer hebben we het op het water wel naar onze zin gehad, heel veel mooie dingen gezien, in veel plaatsen wolwinkels en quiltwinkels gevonden en ...ik was op tijd thuis voor de weefmarkt in Hoorn, ook een feestje 

 
Volgend jaar gaan we hoop ik naar Friesland. Intussen ben ik al aan het voorbereiden voor een reis met de caravan naar de Elzas, naar het "Carrefour Europeeen"in het Val d'Árgent. Wat een luxe!