weblogleed

In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.



dinsdag 27 maart 2012

Vera

Vera is af. Ze kijkt nog wat verbaasd de wereld in, maar ik ben helemaal blij met haar. Ze is gebreid van handgesponnen wol van een zwartblesschaap en ik vind haar een echte stoere meid. Ze is door de andere gebreide persoontjes ook meteen in de groep opgenomen en ze wilden samen op de foto.

vrijdag 23 maart 2012

Wie weet....

Op zoek naar een kaartje maaswol om gaatjes in de dure trui van mijn DH mee te herstellen kwam ik terecht in het kringloopwinkeltje bij het kerkje van ons dorp. Ik was al op de markt bij de founiturenkraam wezen kijken, maar maaswol is zo antiek dat zelfs de baas van deze ruim voorziene kraam me daar niet aan kon helpen. Dus naar het "winkeltje", want daar hebben ze echt van alles. En inderdaad stond er een bakje met kaartjes maaswol en ze hadden de goede kleur: donkerblauw! Ik heb uit erfenissen een doos met kaartjes in alle kleuren, alleen geen donkerblauw. Nu kan ik het nooit laten in dat winkeltje even verder te kijken en daar vond ik een apparaatje waarvan ik absoluut niet weet waar het voor dient (gediend heeft). De beheerster vertelde me dat het ding al jaren in het winkeltje gelegen heeft en dat niemand wist wat het was. Ik mocht het meenemen met de belofte dat ik op mijn weblog een foto zou plaatsen met de vraag of iemand weet wat het is en waar het voor diende. je kunt de richting van de haakjes veranderen door het schuifje in het midden naar links of naar rechts te schuiven. Rara wat is dit en wie herkent het?

zaterdag 17 maart 2012

Maria van Hemert

 

Bijschrift toevoegen
Het is al weer een week geleden dat ik mijn verjaardag vierde, maar vooral één cadeautje wil ik even laten zien. Ik kreeg van mijn schoonzusje , die in een kringloopwinkel werkt een aantal antieke patroonbladen voor borduren. Ze zijn uitgegeven door de NBvP en ontworpen door Maria van Hemert. Ik vind het een heel bijzonder geschenk, het was ook nogal een aantal. Ik weet alleen niet wanneer ze uitgegeven zijn, maar ik vermoed begin vorige eeuw. Heel attent van mijn schoonzus dat ze ze voorbij zag komen en aan mijn verzameling op gebied van handwerken dacht. Nogmaals bedankt !!!!.
Verder ben ik ook erg verwend met bloemen en cadeautjes. Na mijn verjaardag volgde een drukke week: demonstreren met mijn spinnewiel op de school van Eline ter illustratie van haar spreekbeurt over wol ( ze had een zg!!) een middagje Haarlem met Ikea en bezoek aan The Sampler. En gisteren de regiodag van het Quiltersgilde in Friesland, zo leuk!!!. Maar daar vertel ik nog niets van want er komt er nog eentje en de volgende groep van 148 vrouwen mag nog even in spanning blijven.

maandag 5 maart 2012

Inpakdoek




Op de weblog "Nuttig en Fraai"van Marcella las ik een leuk verhaal over haar nieuwe aankoop van antiek textiel. Ze heeft o.a. een doek met geborduurde naam gekocht en vroeg zich af waar hij toe gediend zou hebben. Ik herkende het soort doek. Ik heb ooit het verhaal bij een zelfde doek gehoord van een vriendin. Ze vertelde me dat ze vroeger haar handwerken op school hierin op moest bergen, zodat het niet vuil zou worden. De gemaakte werkstukken had ze niet meer omdat voor het materiaal betaald moest worden als je het mee naar huis wilde nemen als het af was. Haar moeder wilde geen geld geven voor haar handwerken en zodoende had ze alleen de doek, met netjes haar naam er op geborduurd. Wat zou er met die werkstukken gebeurd zijn vraag je je dan af. De tweede doek die ik te zien kreeg werd geveild op een veiling van het Westfries Genootschap. Ik mocht er een foto van maken. Er staat een tekst op, en initialen. Aan de bandjes te zien is ook deze doek voor het beschermen van iets gebruikt. Er was geen verhaal bij jammer genoeg.

maandag 13 februari 2012

Huisjes en een ijzig IJselmeer.

Wel gestart met een nieuwbouwproject, maar een huis per dag dat haal ik niet. Zelf vind ik dat ik al een leuk straatje aangelegd heb. Twee landhuizen horen niet in deze wijk thuis, maar die worden nog vervangen. Verder ben ik blij dat de kou op z'n retour is, laat de winter maar gauw verdwijnen. Ik heb nog een ijzig plaatje gemaakt aan de Afsluitdijk bij het monument. Wel een prachtig gezicht die koude kunstwerken. 
Maar de wind over het bevroren IJselmeer was ijskoud en dan ben je blij weer in een warme auto te kunnen stappen.
Warm waren ook de quilts van de expositie in van Ewijcksluis die we gister bekeken hebben. Prachtige wollen tweeds verwerkt in mooie quilts. De kippensoep liepen we mis omdat we te vroeg kwamen (de berichtgeving in de krant kan nog beter) maar de quilts zijn erg mooi en de chocolademelk is ook prima.

maandag 16 januari 2012

Bijzondere sok


In september in Ste Marie op het quiltfestival zag ik in een kraampje een artikel dat weinig met quilten te maken heeft: een ronde schijf met een gleuf. Ik moest vragen waar dat voor diende. Het antwoord: voor een spaarsok. Wat een leuk idee! Van mijn moeder heb ik een aantal enkele sokken geerfd: haar "maatsokken". Omdat er geen passende wol meer bij was had ik er nog geen doel voor, ik brei niet zoveel sokken en ik heb nog flinke voorraad van Mem. Maar nu zag ik het ineens voor me, een sok als spaarpot. De handwerkgroep van de Vrouwen van Nu zagen mogelijkheden voor dit artikel in de kraam tijdens de bloemendagen.   Een handige echtgenoot van een van de dames fabriceerde nog een aantal schijven ik breide nog een voorbeeld van restjes sokkenwol. En ziedaar, onze spaarcentjes kunnen weer in een sok. Of ze daar veilg zijn?

dinsdag 27 december 2011

Quilt as you go

In 2006 gaf ik het eerste deel van een cursus "Quilt as you go" Ik had in een Quilters Newsletter  Magazine een plaatje gezien van een prachtige blauwe quilt waarin allerlei technieken waren verwerkt. Ik besloot een cursus te geven met de quilt als voorbeeld en koos voor mezelf als kleuren rood-wit. Daarbij was mijn doel lapjes uit eigen voorraad te gebruiken: een scrapquilt dus. Het begon goed, ik maakte een aantal delen als voorbeeld.
Eén cursusseizoen was niet genoeg voor alle technieken die in de quilt voorkwamen. Na twee cursusseizoenen konden een aantal cursisten de quilt op eigen kracht afmaken. Maar zoals mij wel vaker overkomen is verdween mijn cursusquilt onaf in een tas.

 Ik heb hem nog een aantal keren weer opgepakt, maar uiteindelijk was ersteeds weer iets anders wat eerst moest. Deze week heb ik hem weer tevoorschijn gehaald. Ik las bij Connysquilts de uitdaging voor 2012 en voor deze quilt hoef ik absoluut niets aan te schaffen. Zelfs de stukken stof voor de achterkant heb ik wel in huis. Dus ga ik hem weer oppakken. Ik zal zo nu en dan het resultaat laten zien.