weblogleed

In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.



maandag 24 december 2012

Kerst

 
 
Ik wens alle bloggers en ieder die langs komt hele fijne feestdagen en een gezond en creatief 2013!

maandag 17 december 2012

Midwinterwol

Zaterdag de lange rit naar Groningen ondernomen voor de Happening in Winschoten: Midwinterwol. En een feestje was het. We begonnen met koffie en gebak bij de open haard heerlijk warm en gezellig met Ierse muziek.


Jammer genoeg mijn camera vergeten en de telefoon fotografeert binnen toch iets minder mooi. Maar dat wordt helemaal goedgemaakt op de site van Lowlands legacy die een hele serie mooie foto's op hun site hebben gezet. Leuk was de weefster die met een vloerkleed bezig was en ook de kleintjes waren heel geboeid door de manier waarop ze dat deed.


 Wat een prachtige viltwerkstukken, wol in alle kleuren en categorieen. Het was echt genieten en de reis helemaal waard. Die viel trouwens mee: ontspannen rijden  in het noorden van ons land en met z'n tweeen zijn een paar uurtjes zo om. Zo leuk dat je dan ook nog bekende mensen treft en natuurlijk ook nog wel wat gekocht.

Het boek over witborduren waarvan het bestellen in Duitsland niet wilde lukken, een paar frivoliténaalden, hele dunne breinaaldjes en een paar bolletjes viscosegaren. Bij de prachtig gekleurde spinwol heb ik alleen maar geaaid, want thuis ligt er nog het een en ander te wachten. En we waren helemaal weg van dit tweetal met een hele knuffelige uitstraling. Maar zo gemakkelijk lieten ze zich niet aanhalen. Mooi om te zien, ze hebben iets heel liefs  over zich.

Kortom, voor herhaling vatbaar!
 

woensdag 12 december 2012

zaterdag 8 december 2012

Sinterklaas

Deze week de verjaardag van de goedheiligman gevierd met vééél pakjes.

 Zoals ieder jaar had ieder weer veel geinvesteerd. De kleinkinderen geloven niet meer (zeggen ze) maar we zullen in de komende jaren toch nog echt geloof moeten voorwenden voor de jongste.
Intussen ben ik bezig met de kerstkaart en knutsel ik nog wat kerstversiering. Eigenlijk wil ik ook wel zo'n mooie witte krans. Had ik gemaakt voor Rixt en was wel een succes.

Tussendoor borduren aan mijn techniekenlapjes.
Ik heb op mijn borduurprogramma een oud Assisipatroontje uitgewerkt. Voor de liefhebbers zet ik het hier op mijn weblog. Ik heb nog niet eerder patroontjes doorgegeven op deze manier, dus ik wil graag reactie of je het kunt overnemen. Veel succes!

zaterdag 1 december 2012

Bezoek aan Ulrum, een dag met een gouden randje!

Wat een week. Heel veel handwerken deze week: woensdag cursus in Alkmaar (technieken), donderdag een heel bijzondere handwerkdag en vrijdag handwerkgroep van de Vrouwen van Nu in de polder. Donderdag was een dag met een gouden randje. Mijn DH moest voor werk naar de Eemshaven in Noord-Groningen en dan kom je praktisch langs Ulrum en Leens (als je de route goed voorbereid.....). Beide bijzondere plaatsen! Over Leens en de Borg Verhildersum heb ik vroeger al eens geschreven, deze keer was Ulrum mijn doel. Ik mocht op visite bij "juf"Elma , pronkrollen bekijken. Wat een feest. Na een prachtige rit door Noord-Friesland belandden we via Lauwersoog in Ulrum. Daar is geschiedenis geschreven en ik arriveerde dus op een historische plek: de pastorie naast de kerk!

.We werden hartelijk ontvangen met koffie en ik viel meteen met mijn neus in de boter: er zaten in de handwerkkamer een paar dames te borduren en één van beide was bezig met prachtig Marker borduurwerk, de ander borduurde een schitterend kleed met Hardanger borduurwerk. Vanwege onze cursus technieken heb ik me verdiept in het handwerken van Marken en ben van plan een lap met witwerk te maken.
 Jammer genoeg is het boek wat ik bij Elma zag uitverkocht en komt het voorlopig ook niet meer. Mocht iemand het willen missen dan houd ik me aanbevolen.(tegen betaling)



Na de lunch kwamen de pronkrollen op tafel. Martha was zelfs al aan een tweede rol bezig. Wat een prachtig borduurwerk werd daar voor mij uitgerold!!!! Martha had een heel eigen kleurencombinatie.

 Janny werkt voornamelijk in blauw-wit. Ik heb ontzettend genoten van alle prachtige borduurwerken die verzameld waren in zo'n unieke "souvenir de ma vie" oftewel een pronkrol.
Dank je wel Janny en Martha dat ik alles zo uitgebreid mocht bekijken en fotograferen! En Elma bedankt voor alle goede raad . Ik heb een heerlijke dag gehad. 
Deze past helemaal bij mij.
Op de terugweg in Dokkum nog even uitgestapt en een kant en klaar hapje gehaald bij slager Weidenaar. Ook nog  in de "Nifelwinkel" geneusd en prachtige knopen gekocht voor €1 per heel buisje. Rond zeven uur waren we weer thuis. Een dag met een gouden randje!!!
 

vrijdag 23 november 2012

Sokjes

 
De sokjes zijn af en al bezorgd bij Merlijn.

Het tweede paar ga ik anders breien: ik begin bij de teen en ik brei meteen twee tegelijk. Spannend! De handleiding daarvoor komt van Annita en had ik al een hele poos bewaard in mijn sokkenmap. Gelukkig maar, want hij stond op haar vorige weblog.

En zo houdt Merlijn warme voetjes.

maandag 12 november 2012

Druk,druk.

Druk,druk, daardoor kwam er de laatste weken niet zoveel van bloggen. Ik volg een cursus technieken (borduur) bij de Vrouwen van Nu, in Alkmaar met veel huiswerk en vanmorgen was mijn tweede les voor beginnende breiers. Nu kunnen gelukkig de meeste dames al breien, maar ik moet toch oppassen dat ik niet te vlug ga. Vanmorgen hebben we geoefend in het breien van patronen en schema's. Kreeg ik toch een schattig presentje:
De voorste bol is niet van wol....
Dan zijn er nog mijn quiltgroepen en was er een verzoek om sokjes te breien voor Merlijn. Zelfgebreide sokjes blijven kennelijk beter aan.
De cursus technieken heeft tot doel een aantal technieken te oefenen en de resultaten te verzamelen op een" souvenir de ma vie", oftewel een pronkrol.
Elke maand krijgen we informatie over een aantal technieken en dat is dus best veel. Ik ben begonnen met een rood merklapje, zodat tenminste mijn naam, geboortedatum en geboorteplaats erop vermeld staan. Het patroon voor het lapje heb ik van de site van Berthi, en ik meen dat het een ontwerp van Elma is. Ik las ergens dat het samengesteld is op Groninger wijze en eigenlijk zou ik een Fries rood merklapje moeten borduren, maar daar heb ik nog geen voorbeeld voor gevonden.
 
Het is ook nog niet helemaal af. Ik zou ook wel willen weten wat precies de Groningse manier is. Verder ben ik begonnen aan een randje in Assisisch borduurwerk en heb documentatie gezocht over het borduren op Marken. In mijn boekenkast vond ik een boekje van Maria van Hemert en ik kwam tot ontdekking dat die bij de patroonbladen horen waarvan ik er op mijn verjaardag een stapeltje kreeg. Ik vond het boekje over Marker stopwerk, maar net de platen nrs. 1 en 2 ontbraken in mijn verzameling. Maar mijn lieve schoonzus van wie ik de platen cadeau heb gekregen zorgde dat ook deze twee in mijn bezit kwamen. Bedankt Ank!!! en Tia.
Werk genoeg dus, want er ligt ook nog het nodige quiltwerk op me te wachten. Gelukkig is het borduurhuiswerk voor een heel jaar bedoeld........
Tussendoor naar Petten en Piaam geweest en veel moois gezien!