weblogleed

In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.



maandag 12 november 2012

Druk,druk.

Druk,druk, daardoor kwam er de laatste weken niet zoveel van bloggen. Ik volg een cursus technieken (borduur) bij de Vrouwen van Nu, in Alkmaar met veel huiswerk en vanmorgen was mijn tweede les voor beginnende breiers. Nu kunnen gelukkig de meeste dames al breien, maar ik moet toch oppassen dat ik niet te vlug ga. Vanmorgen hebben we geoefend in het breien van patronen en schema's. Kreeg ik toch een schattig presentje:
De voorste bol is niet van wol....
Dan zijn er nog mijn quiltgroepen en was er een verzoek om sokjes te breien voor Merlijn. Zelfgebreide sokjes blijven kennelijk beter aan.
De cursus technieken heeft tot doel een aantal technieken te oefenen en de resultaten te verzamelen op een" souvenir de ma vie", oftewel een pronkrol.
Elke maand krijgen we informatie over een aantal technieken en dat is dus best veel. Ik ben begonnen met een rood merklapje, zodat tenminste mijn naam, geboortedatum en geboorteplaats erop vermeld staan. Het patroon voor het lapje heb ik van de site van Berthi, en ik meen dat het een ontwerp van Elma is. Ik las ergens dat het samengesteld is op Groninger wijze en eigenlijk zou ik een Fries rood merklapje moeten borduren, maar daar heb ik nog geen voorbeeld voor gevonden.
 
Het is ook nog niet helemaal af. Ik zou ook wel willen weten wat precies de Groningse manier is. Verder ben ik begonnen aan een randje in Assisisch borduurwerk en heb documentatie gezocht over het borduren op Marken. In mijn boekenkast vond ik een boekje van Maria van Hemert en ik kwam tot ontdekking dat die bij de patroonbladen horen waarvan ik er op mijn verjaardag een stapeltje kreeg. Ik vond het boekje over Marker stopwerk, maar net de platen nrs. 1 en 2 ontbraken in mijn verzameling. Maar mijn lieve schoonzus van wie ik de platen cadeau heb gekregen zorgde dat ook deze twee in mijn bezit kwamen. Bedankt Ank!!! en Tia.
Werk genoeg dus, want er ligt ook nog het nodige quiltwerk op me te wachten. Gelukkig is het borduurhuiswerk voor een heel jaar bedoeld........
Tussendoor naar Petten en Piaam geweest en veel moois gezien!
 
 

 

1 opmerking:

Anoniem zei

Gelukkig maar dat quilters minstens 120 jaar worden, hè ;-)
Ben nieuwsgierig naar die bol wol die geen bol wol is, intrigerend!