weblogleed

In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.



woensdag 25 april 2012

Bloemendagen


Bloemendagen in Anna Paulowna



In het grootste bollengebied van Europa worden van 28 april t/m 2 mei in de Anna Paulownapolder de bloemendagen gehouden. In een feestelijk versierd dorp   kunt u  al fietsend en wandelend genieten van prachtige mozaïeken ,   met narcissen getooide bruggen en een schitterende bloementuin . In de poldertuin komt u behalve prachtige bloemen ook  de Vrouwen van Nu tegen. Ze hebben er een verkoopkraam waar u mooie handwerken,   boeken en leuke hebbedingetjes kunt kopen voor een klein prijsje.  U bent er van harte welkom, kom vooral even langs!

maandag 2 april 2012

Handwerktentoonstelling Noord-Holland

Hij is weer achter de rug de handwerktentoonstelling. Er waren prachtige werkstukken! Vooral de gevilte jasjes vond ik kunstwerken, zo mooi gemaakt. In onze breihoek was het erg gezellig. Als er genoeg aanmeldingen zijn ga ik in de herfst een breicursus voor beginners geven en ik had dus een aantal voorbeelden en ideeenboeken op tafel liggen. Ik ben begonnen aan een theemuts met een bloementuintje op het deksel...... En ik had een paar leuke polswarmers gebreid. Verder dominobreien en nog een paar babysokjes. Voor sokken zijn er prachtige boeken in de handel en ook het blad Verena heeft een paar nummers speciaal aan sokkenbreien gewijd. Verder waren er mooie quilts en veel prachtig borduurwerk. Ook het vrije werk was royaal vertegenwoordigd. Jammer dat er niet zo veel jonge mensen naar de tentoonstelling komen en ik zou het leuk vinden als er kinderen kwamen kijken. In Frankrijk zie ik altijd hele schoolklassen naar de quilttentoonstelling komen. Maar wie weet komt dat hier ook nog eens.

dinsdag 27 maart 2012

Vera

Vera is af. Ze kijkt nog wat verbaasd de wereld in, maar ik ben helemaal blij met haar. Ze is gebreid van handgesponnen wol van een zwartblesschaap en ik vind haar een echte stoere meid. Ze is door de andere gebreide persoontjes ook meteen in de groep opgenomen en ze wilden samen op de foto.

vrijdag 23 maart 2012

Wie weet....

Op zoek naar een kaartje maaswol om gaatjes in de dure trui van mijn DH mee te herstellen kwam ik terecht in het kringloopwinkeltje bij het kerkje van ons dorp. Ik was al op de markt bij de founiturenkraam wezen kijken, maar maaswol is zo antiek dat zelfs de baas van deze ruim voorziene kraam me daar niet aan kon helpen. Dus naar het "winkeltje", want daar hebben ze echt van alles. En inderdaad stond er een bakje met kaartjes maaswol en ze hadden de goede kleur: donkerblauw! Ik heb uit erfenissen een doos met kaartjes in alle kleuren, alleen geen donkerblauw. Nu kan ik het nooit laten in dat winkeltje even verder te kijken en daar vond ik een apparaatje waarvan ik absoluut niet weet waar het voor dient (gediend heeft). De beheerster vertelde me dat het ding al jaren in het winkeltje gelegen heeft en dat niemand wist wat het was. Ik mocht het meenemen met de belofte dat ik op mijn weblog een foto zou plaatsen met de vraag of iemand weet wat het is en waar het voor diende. je kunt de richting van de haakjes veranderen door het schuifje in het midden naar links of naar rechts te schuiven. Rara wat is dit en wie herkent het?

zaterdag 17 maart 2012

Maria van Hemert

 

Bijschrift toevoegen
Het is al weer een week geleden dat ik mijn verjaardag vierde, maar vooral één cadeautje wil ik even laten zien. Ik kreeg van mijn schoonzusje , die in een kringloopwinkel werkt een aantal antieke patroonbladen voor borduren. Ze zijn uitgegeven door de NBvP en ontworpen door Maria van Hemert. Ik vind het een heel bijzonder geschenk, het was ook nogal een aantal. Ik weet alleen niet wanneer ze uitgegeven zijn, maar ik vermoed begin vorige eeuw. Heel attent van mijn schoonzus dat ze ze voorbij zag komen en aan mijn verzameling op gebied van handwerken dacht. Nogmaals bedankt !!!!.
Verder ben ik ook erg verwend met bloemen en cadeautjes. Na mijn verjaardag volgde een drukke week: demonstreren met mijn spinnewiel op de school van Eline ter illustratie van haar spreekbeurt over wol ( ze had een zg!!) een middagje Haarlem met Ikea en bezoek aan The Sampler. En gisteren de regiodag van het Quiltersgilde in Friesland, zo leuk!!!. Maar daar vertel ik nog niets van want er komt er nog eentje en de volgende groep van 148 vrouwen mag nog even in spanning blijven.

maandag 5 maart 2012

Inpakdoek




Op de weblog "Nuttig en Fraai"van Marcella las ik een leuk verhaal over haar nieuwe aankoop van antiek textiel. Ze heeft o.a. een doek met geborduurde naam gekocht en vroeg zich af waar hij toe gediend zou hebben. Ik herkende het soort doek. Ik heb ooit het verhaal bij een zelfde doek gehoord van een vriendin. Ze vertelde me dat ze vroeger haar handwerken op school hierin op moest bergen, zodat het niet vuil zou worden. De gemaakte werkstukken had ze niet meer omdat voor het materiaal betaald moest worden als je het mee naar huis wilde nemen als het af was. Haar moeder wilde geen geld geven voor haar handwerken en zodoende had ze alleen de doek, met netjes haar naam er op geborduurd. Wat zou er met die werkstukken gebeurd zijn vraag je je dan af. De tweede doek die ik te zien kreeg werd geveild op een veiling van het Westfries Genootschap. Ik mocht er een foto van maken. Er staat een tekst op, en initialen. Aan de bandjes te zien is ook deze doek voor het beschermen van iets gebruikt. Er was geen verhaal bij jammer genoeg.

maandag 13 februari 2012

Huisjes en een ijzig IJselmeer.

Wel gestart met een nieuwbouwproject, maar een huis per dag dat haal ik niet. Zelf vind ik dat ik al een leuk straatje aangelegd heb. Twee landhuizen horen niet in deze wijk thuis, maar die worden nog vervangen. Verder ben ik blij dat de kou op z'n retour is, laat de winter maar gauw verdwijnen. Ik heb nog een ijzig plaatje gemaakt aan de Afsluitdijk bij het monument. Wel een prachtig gezicht die koude kunstwerken. 
Maar de wind over het bevroren IJselmeer was ijskoud en dan ben je blij weer in een warme auto te kunnen stappen.
Warm waren ook de quilts van de expositie in van Ewijcksluis die we gister bekeken hebben. Prachtige wollen tweeds verwerkt in mooie quilts. De kippensoep liepen we mis omdat we te vroeg kwamen (de berichtgeving in de krant kan nog beter) maar de quilts zijn erg mooi en de chocolademelk is ook prima.