weblogleed

In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.



dinsdag 2 juni 2015

Wol

Na een dotterbehandeling weer thuis. Nog wel wat naweeen maar blij dat ik weer thuis ben. Heel veel goede wensen en lieve reacties gehad, dank daarvoor! Fijn als er zo met je meegeleefd wordt!
We wachten nog maar even met vakantie gaan: boot nog niet klaar, auto ter reparatie en geen vakantieweer. Dus vermaak ik me maar binnenshuis. Vorig jaar heb ik al eens geschreven over de 30 jaar oude wol die ik gewassen had en die onverwacht schoon en zacht uit het bad tevoorschijn kwam. Intussen is de wol gesponnen en denk ik na wat ermee ga doen.

 Ik denk er over om ermee te weven. het is me niet zacht genoeg voor breiwerk en er is ook niet genoeg voor een groter project. Misschien kan ik er een tas of zo van weven. Ik ben nog aan het proefweven op mijn weefgetouw, zie wel wat het wordt. Nog een paar bolletjes van een ander ooit gekochte pluk wol erbij......
Er zijn veel verschillende kleuren bruine schapen. :-)

vrijdag 15 mei 2015

Opname

Geen opname op mijn camera, maar in het ziekenhuis. Heel wat anders dus. Van demonstreren in Leiden met bandweven kwam dus ook niets terecht. In plaats daarvan lig ik in een ziekenhuisbed en heb ik een hartcatheterisatie gehad. Die wees uit dat ik een vernauwing heb in een kransslagader en gedotterd moet worden. Voor mij geen textielfestival meer dus. Sneu, maar ik ben blij dat de oorzaak van mijn benauwdheid de laatste tijd nu duidelijk is. En ik laat alles maar over me heen komen. Ik hoop dat volgende week betere tijden aanbreken.

zaterdag 2 mei 2015

Bloemendagen

Vanmiddag een rondje door de polder gefietst.  In de Anna Paulownapolder zijn de bloemendagen van start gegaan. Maar door de kou staan veel tulpenvelden nog niet in bloei. Er zijn zelfs nog narcissen te bewonderen. Hyacinthen hebben hun beste tijd gehad, maar hier en daar geurt het nog wel heerlijk. We hebben een paar mozaieken gezien, het worden er elk jaar minder. Maar deze waren wel weer heel mooi. Wat wel op zijn mooist is is de Poldertuin. Ik hoop er nog een paar foto's te gaan maken. Hier even wat plaatjes uit de polder.



Jaarlijkse fotoshoot van Lente





Poldertuin

Backstrap

Even een foto van mijn nieuwe heupband voor bandweven. Hij is te bewonderen op de expositie van de bandwevers tijdens het textielfestival in Leiden. De expositie van de Banden van de Andeskring is aan de Oude Vest 45.

maandag 27 april 2015

Donateursdag Stichting Handboekbinden

Dagje Utrecht begon met een reis met de trein. Geen mooi weer, dus niet erg een dag binnen door te brengen. Plaats: het Grafisch Lyceum in Utrecht. De jaarlijkse donateursdag van de Stichting handboekbinden  was weer een groot succes. Ik kon vrijwel meteen aanschuiven bij de workshops kleine boekjes maken.

 Inventieve geesten hadden weer een aantal hele leuke manieren uitgedacht om kleine boekjes op een bijzondere manier in te binden. We kregen een tasje met daarin alle beschrijvingen en ik heb bij drie workshopjes mogen oefenen.



Heel erg leuk en de belangstelling was ook groot. "s Middags een lezing met demonstratie van de werkwijze van Tine Noreille. In de collegezaal kun je alles op een groot scherm prachtig volgen en we hebben weer heel veel geleerd.

zondag 12 april 2015

Dagje Marken

Wat hebben we weer een mooie dag gehad vrijdag! Als afsluiting van de e-cursus Handwerken van het eiland Marken,werden  alle handwerksters een dag welkom geheten op Marken. Speciaal voor ons waren er onderdelen van de klederdracht uitgestald en te koop en liepen er in het museum een aantal dames in de klederdracht. Ze konden er van alles over vertellen. We hebben genoten van het leuke museum waar de prachtigste handwerken te bewonderen zijn, als onderdeel van de dracht op





modellen, maar ook in vitrines. Mijn foto's zijn niet geweldig van kwaliteit, maar van Margreet hebben we meegekregen dat op Marken niet van patronen geborduurd werd , maar "afgekeken" werd. Je telt de spaansjes of oogjes en je weet over hoeveel draden de verschillende technieken gewerkt worden. Ze moeten dus goed genoeg zijn om "af te kijken". We wipten even binnen in de mooie kerk

 waar een heleboel verschillende scheepjes aan het plafond hangen en mooie borden te zien zijn met de namen van alle predikanten die op Marken in dienst van de hervormde gemeente  zijn geweest. De weergoden waren ons deze dag bijzonder gunstig gezind, want we konden in een shirtje op het terras genieten van het zonnetje en een heerlijk kopje koffie. Om drie uur zaten we gereed aan de tafel van Margreet en Marcella in Café de Visscher om de prachtige pronkrol van Marcella te mogen bewonderen. Met recht een pronkrol!


Je komt zulk fijn werk eigenlijk alleen maar in vroegere pronkrollen en werkstukken tegen die eertijds vaak onder de strenge leiding van nonnen werden gemaakt. Wat een prachtig werkstuk!!!! We sloten de dag af met een glas ijsthee op het terras van hetzelfde café, met uitzicht op de haven.

 Daar vertrekt de Veerboot "Jan Smith" naar Volendam dus veel reuring. En natuurlijk zijn we even naar het winkeltje van Eefje Visser geweest voor een lapje "melk en bloed". Bij Ma Korver kon je toch echt niet vertrekken zonder wat van dat prachtige band te hebben gekocht en ook nog een heel mooi stukje kant verhuisde naar mijn tas.

Nieuw.....

en oud.


 Al met al een dag met een gouden randje! Margreet en Marcella bedankt!

zaterdag 28 maart 2015

Handwerktentoonstelling

Vandaag een leuke dag gehad op de Provinciale Handwerktentoonstelling van de Vrouwen van Nu in Noord-Holland. Er is in de "Blinkerd" in Schoorl weer van allerhande moois te zien. Door de stroomstoring in N-H verliep de opening heel anders dan gepland was, maar het ongemak werd creatief aangepakt. Het is de 60ste tentoonstelling en er is ook een overzicht te zien van wat er in al die jaren op gebied van Textiele werkvormen gepresteerd is.



 Er is een nostalgisch hoekje met handwerken van vroeger en daarnaast een overzicht van alle werkstukken van de handwerkdagen die ieder jaar georganiseerd worden. Er is borduurwerk, quiltwerk, kant, vilt, handwerken uit tradities van buiten onze grenzen en nog meer te bekijken.



Handwerken van vroeger en hedendaagse vormen van creatief zijn met textiel. Ook de lange banden met de randjes per week hebben alle aandacht gekregen. Het is een project waar heel veel vrouwen (en een paar mannen) via internet aan meedoen. Ook is er een PowerPointpresentatie waarop het handwerken zoals dat zich bij de Plattelandsvrouwen vroeger en later "Vrouwen van Nu" zich ontwikkeld heeft te zien is.







Annemarie en ik hebben laten zien hoe een onderdeel van de versieringen die de Miaovrouwen uit China zo kunstig maken samengesteld wordt. Het vouwen van heel kleine puntje uit stroken speciale zijde vergt wel wat oefening. Voor deze demonstratie gebruikten we origamipapier. Ondanks onze aanbevelingen waren er geen dames die er zich aan waagden, maar later op de middag gingen een paar jonge meisjes enthousiast aan de slag en maakten een prachtig werkstukje!
Ook morgen is de tentoonstelling nog te bewonderen, een aanrader!