weblogleed

In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.



zaterdag 12 april 2014

Handwerktentoonstelling

Gister is de Handwerktentoonstellin van de Vrouwen van Nu in Noord-Holland weer geopend in gebouw "De Blinkerd"in Schoorl. Er zijn veel mooie handwerken te bekijken!

woensdag 9 april 2014

Muesli

Ik probeer het recept van de zelf samengestelde muesli hier te plaatsen. Variëren kan natuurlijk. Ik heb deze keer pompoenpitjes toegevoegd en vorige keer heb ik in plaats van kokosolie met ahornsiroop arachideolie met honing gebruikt en de geraspte kokos weggelaten. Ook voor het fruit is er van alles mogelijk. Cranberries zijn lekker, en op de markt is een fruitmix te koop bij de notenkraam. Ik heb deze keer een flinke voorraad gemaakt en dan doe ik het fruit er pas bij als ik de bus voor gebruik vul.Veel succes!


Knapperig, zoet, zacht, fruitig, gewoon alles wat lekker is zit hier in! Als je deze muesli eenmaal geproefd hebt wil je nooit meer muesli uit de supermarkt. En het is nog makkelijk om te maken ook. Fijnhakken, mixen, in de oven.. en klaar ben je. Strooi het over de soyayoghurt, over een romige smoothie of neem een paar lepels voor extra energie.

Ingrediënten voor een grote pot muesli
 

Ongeveer 350 gram havervlokken (of 4 theekopjes)
2 kopjes gemixte, rauwe, ongezouten noten
1/3 kopje sesamzaad
2/3 kopje zonnebloempitten
1 kopje kokosrasp
2 kopjes gedroogde abrikozen
2 tl kaneel
1/4 tl zeezout
4 flinke el kokosolie
6 el ahornsiroop

1. Verwarm de oven voor op 175 graden. Hak de noten grof en mix de droge ingrediënten, behalve de abrikozen, door elkaar.

 

2. Laat de kokosolie vloeibaar worden door deze 25 seconden in de magnetron te verwarmen. Meng met de ahornsiroop en giet over de mueslimix.
 

3. Bedek een bakplaat met bakpapier of zilverfolie en vet deze met een beetje olie in. Stort het mengsel erin en zet in de oven.
 
4. Zet de timer op 35 (30)minuten. Schep de muesli iedere 5 minuten om. Wanneer de muesli knapperig en goudbruin in haal je het mengsel uit de oven en laat je het afkoelen

vrijdag 4 april 2014

Dagje Marken

Het was me wel een handwerkweek: eerst de handwerktentoonstelling van de Friese Vrouwen van Nu in Ureterp en vandaag een dagje Marken met heel veel vrouwen die de cursus van Margreet Beemsterboer volgen. Ik weet niet hoeveel het waren, maar het was druk bij Ma Korver , in het museum en in het stoffenwinkeltje van mevrouw Visser. Wat heb ik veel moois gezien ook meegebrachte dingen van de bezoeksters. Hier wat indrukken:
Het winkeltje van Ma Korver
Prachtige dozen!
Straatje
De gordijntjes hangen op marken op deze manier.
In het museum
Al deze werkstukjes leer je maken als je de cursus volgt.
Show en tell
Deze schatjes zijn beschreven op de site van Handwerkcafe Waddinxveen. Hoe je de "boezelbreitjes" moet maken voor de verbinding van boven- en onderkant leer je in de cursus van Margreet
Nog een laatste blik op de haven.
De diverse randjes per week hebben dus deze week concurrentie en ik loop achter.......

vrijdag 7 maart 2014

Voorjaar

Voorjaar is vroeg dit jaar. moesten we vorig jaar heel lang wachten op de vroege voorjaarsbloeiers, dit jaar staan de narcissen al met mijn verjaardag in de tuin te bloeien. Ik heb in de polder zelfs al een heel veld geel zien kleuren.

zaterdag 1 maart 2014

Lentetuin

Vanmiddag een bezoek gebracht aan de Lentetuin in Breezand. Prachtige voorjaarsbloemen,de foto's spreken voor zich. het thema was dit jaar "Down Under"
Ayers Rock


Heerlijk geurende hyacinthen

Veel schattige kleine blolbloemen

Rhodohypoxis: Stella



Mininarcissus





Zoveel kleuren hyacinthen

En mezelf getrakteerd op een zak gedroogd fruit op de Agribeurs
 

zondag 23 februari 2014

Van één van de lesgeefsters van mijn handwerkcursus kreeg ik een grote pluk wol van een Swifterschaap. Mooie zachte wol.. Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan. Eerst een streng gesponnen en die geverfd en ook ongesponnen wolgeverfd. De streng met Fuchsia van Landscape

en de losse wol met Bloodwood. De laatste na het verven gesponnen.

De rest ligt gewassen en gekaard klaar om te spinnen.

 Ik had op de handwerkbeurs een drietal nieuwe kleurtjes gekocht. De Fuchsia is anders dan wat ik ervan verwachtte, maar wel een prachtige kleur! De bloodwood hangt rechts. Links een proefje in geel en witte merino met een pluk yak meegesponnen. Yak is zo kort, niet te spinnen. Ik kreeg de tip om het door andere wol heen te mengen en samen te spinnen. Resultaat is wel heel zacht. Van al die proefjes haak ik de randje per week deken.

vrijdag 31 januari 2014

Nog meer gebreide jurkjes.

Bij het zien van de foto in mijn vorige blogje kwamen ook bij mijn schoonzusje de herinneringen aan haar gebreide jurkjes bovendrijven. En ik mag de foto's die ze me stuurde hier plaatsen!
Wat een pronkstuk he!