Tussen een erfenis van quiltlapjes en andere stofresten vond ik dit stukje borduurwerk. Naar mijn mening is het een mouwboordje van een hemd. Het is volgens mij handgeborduurd, zo fijntjes dat je je afvraagt hoe ze dat vroeger voor elkaar kregen. Ook al is het enkel een boordje met wat rafels van de mouw er nog aan, ik vind het wel een bijzonder stukje werk.
weblogleed
In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.
zondag 1 november 2015
vrijdag 11 september 2015
Deventer
Wat een leuke stad! Vandaag een dagje Deventer met bezoek aan de landelijke tentoonstelling van het Quiltersgilde.We begonnen aan de overkant van de IJssel, waar je prima je auto kwijt kunt. Met het pontje ben je dan in 10 minuten in het centrum. Het was druk, er stond een lange rij voor de pont maar met het mooie weer was wachten niet erg. De grote Lebuïnuskerk was gevuld met Quilts in alle soorten en maten.
Een hele serie winkeltjes met de mooiste stofjes en hebbedingetjes. En dat op een dag met stralend weer! Ik heb een superleuke dag gehad.
Na de tentoonstelling heerlijk door Deventer gewandeld. Ik heb in geen tijden een stad met zoveel leuke winkeltjes gezien. Veel antiek en antiquariaten en heel veel terrasjes.
Zo zijn we over het Brinkplein en door de Walstraat naar de Bergkerk gewandeld, waar we een tweede expositie hebben bewonderd, die van de Artquiltgroep "Colorminds". Ik vond deze nog mooier dan de eerste tentoonstelling.
In een prachtige lichte kerk met een heel mooi orgel hingen heel bijzondere quilts. Ik hou erg van de traditionele quilts maar experimenteren vind ik zelf ook leuk. Wat ik hier gezien heb vond ik van heel hoog niveau wat betreft ideeen en uitvoering. Iedereen kan nog t/m zondag gaan genieten van al dit moois. Echt een aanrader voor textielliefhebbers.
Een hele serie winkeltjes met de mooiste stofjes en hebbedingetjes. En dat op een dag met stralend weer! Ik heb een superleuke dag gehad.
Begonnen met koffie op een terrasje en daarna langs de prachtig beklede auto naar de ingang van de kerk
Wat er in de kerk hangt laat ik nog even niet zien.
Na de tentoonstelling heerlijk door Deventer gewandeld. Ik heb in geen tijden een stad met zoveel leuke winkeltjes gezien. Veel antiek en antiquariaten en heel veel terrasjes.
Zo zijn we over het Brinkplein en door de Walstraat naar de Bergkerk gewandeld, waar we een tweede expositie hebben bewonderd, die van de Artquiltgroep "Colorminds". Ik vond deze nog mooier dan de eerste tentoonstelling.
In een prachtige lichte kerk met een heel mooi orgel hingen heel bijzondere quilts. Ik hou erg van de traditionele quilts maar experimenteren vind ik zelf ook leuk. Wat ik hier gezien heb vond ik van heel hoog niveau wat betreft ideeen en uitvoering. Iedereen kan nog t/m zondag gaan genieten van al dit moois. Echt een aanrader voor textielliefhebbers.
woensdag 12 augustus 2015
Dagje Enkhuizen.
Gister een dagje naar het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Vooral voor de tentoonstelling " Hand van de maakster" en bovenal was het uitgezocht weer om in het buitenmuseum rond te lopen. Het tochtje met de boot ernaar toe is al leuk. Aangeland zijn we eerst naar het verste punt (Binnenmuseum) gelopen want als je eerst het buitengebeuren doet ben je al zo moe dat je amper meer puf hebt voor het binnenmuseum.
Het was er heel rustig. Eerst de tentoonstelling "Mode en de zee"langsgelopen.
Ik heb bewondering voor de creativiteit van de ontwerpers en onderdelen van de ontwerpen vind ik heel mooi. Maar ook heel vaak sta ik me te verbazen over de moed om zoiets buitenissigs uit te voeren. Daana naar de traditionele objecten (met hier en daar een moderne verrassing daartussen).
Heel veel moois gezien en je ook lopen verbazen hoe ze vroeger zulke bewerkelijke versieringen voor elkaar kregen. Als je later de huisjes buiten ziet en merkt hoe donker het daar binnen was moeten de maaksters wel heel goede ogen hebben gehad. In het buitenmuseum zaten Urker vrouwen op het straatje zwarte sokken te breien en ik denk dat je dat binnen ook ongeveer op gevoel moest doen.
Heel mooi vond ik het schriftje waarin in heel mooi handschrift het patroon voor steekmouwtjes (Marken) was opgeschreven. En dan het werk wat er aan de plooimutsen was!
Ik las voor het eerst over gebreide Friese floddermutsen. Tot slot een wandeling langs de vele antieke merklappen. Onvoorstelbaar dat jonge meisjes dat voor elkaar kregen.
Herkenbaar de rode merklapjes, die heb ik zelf ook nog gemaakt. Al met al een echte aanrader die tentoonstelling.
Daarna in het buitenmuseum wat gegeten en in het heerlijke weer de smalle straatjes door geslenterd en zo nu en dan een huisje van binnen bekeken. Het is te veel voor één dag, maar met een museumjaarkaart kun je gemakkelijk nog een keer terug.
Het was er heel rustig. Eerst de tentoonstelling "Mode en de zee"langsgelopen.
Ik heb bewondering voor de creativiteit van de ontwerpers en onderdelen van de ontwerpen vind ik heel mooi. Maar ook heel vaak sta ik me te verbazen over de moed om zoiets buitenissigs uit te voeren. Daana naar de traditionele objecten (met hier en daar een moderne verrassing daartussen).
Heel veel moois gezien en je ook lopen verbazen hoe ze vroeger zulke bewerkelijke versieringen voor elkaar kregen. Als je later de huisjes buiten ziet en merkt hoe donker het daar binnen was moeten de maaksters wel heel goede ogen hebben gehad. In het buitenmuseum zaten Urker vrouwen op het straatje zwarte sokken te breien en ik denk dat je dat binnen ook ongeveer op gevoel moest doen.
Heel mooi vond ik het schriftje waarin in heel mooi handschrift het patroon voor steekmouwtjes (Marken) was opgeschreven. En dan het werk wat er aan de plooimutsen was!
Ik las voor het eerst over gebreide Friese floddermutsen. Tot slot een wandeling langs de vele antieke merklappen. Onvoorstelbaar dat jonge meisjes dat voor elkaar kregen.
| De oudste merklap uit het museum uit 1617, kort geleden aangekocht. |
Herkenbaar de rode merklapjes, die heb ik zelf ook nog gemaakt. Al met al een echte aanrader die tentoonstelling.
Daarna in het buitenmuseum wat gegeten en in het heerlijke weer de smalle straatjes door geslenterd en zo nu en dan een huisje van binnen bekeken. Het is te veel voor één dag, maar met een museumjaarkaart kun je gemakkelijk nog een keer terug.
| nettenbreien |
| Urk |
| Zo'n kachel stond bij mijn ouders ook in de woonkeuken. |
zondag 12 juli 2015
Markt
Vanmiddag bij toeval op een hele leuke markt beland: Internationale streekmarkt in Purmerend. Lekkere dingen uit heel veel Europese landen.Uit Italie en Frankrijk kazen en vele soorten worst, Griekse olijfolie, zoetigheden. Waar ik echt voor viel was de echte Engelse fudge.
De grote zak die je zelf mocht vullen kwam maar een klein beetje gevuld, want dit snoepgoed is zwaar en er hangt wel een prijskaartje aan die grote zoet brokken. maar die zijn gemakkelijk in kleinere stukjes te snijden want ze liggen zwaar op de maag. maar lekker!!! Verder nog een flesje Griekse olijfolie gekocht en een Franse bol knoflook.
Er werd me verzekerd dat het van alle soorten die er uitgestald lagen deze "le plus meilleur"is. Kreeg er nog een bolletje van een andere soort bij. Ik heb er meteen maar een netje voor gehaakt . Op een terras een broodje geitenkaas met honing genuttigd, ook erg lekker!
De grote zak die je zelf mocht vullen kwam maar een klein beetje gevuld, want dit snoepgoed is zwaar en er hangt wel een prijskaartje aan die grote zoet brokken. maar die zijn gemakkelijk in kleinere stukjes te snijden want ze liggen zwaar op de maag. maar lekker!!! Verder nog een flesje Griekse olijfolie gekocht en een Franse bol knoflook.
Er werd me verzekerd dat het van alle soorten die er uitgestald lagen deze "le plus meilleur"is. Kreeg er nog een bolletje van een andere soort bij. Ik heb er meteen maar een netje voor gehaakt . Op een terras een broodje geitenkaas met honing genuttigd, ook erg lekker!
donderdag 2 juli 2015
Tour de Fleece
Leuk om elke dag te proberen iets te spinnen! Ik neem een spintol(of 2) mee op vakantie en probeer iedere dag een stukje draad te maken. Ik heb een heleboel verschillende materialen en daar wil ik eens mee aan de slag. Zit alleen te dubben± eerst verven of achteraf verven, ik denk dat het het laatste wordt :-)
Links ligt een zakje wat ik eens op een landelijke spindag heb gekregen. Kan iemand me vertellen welke vezels er ook al weer in zaten? Heb er nog steeds niets mee gedaan (alleen zo nu en dan aaien...) En verder natuurlijk mijn mooie groene wolletje. Ik wil er eigenlijk nog zo'n pakketje bij kopen met veel blauw. Iets voor de weefmarkt.
Links ligt een zakje wat ik eens op een landelijke spindag heb gekregen. Kan iemand me vertellen welke vezels er ook al weer in zaten? Heb er nog steeds niets mee gedaan (alleen zo nu en dan aaien...) En verder natuurlijk mijn mooie groene wolletje. Ik wil er eigenlijk nog zo'n pakketje bij kopen met veel blauw. Iets voor de weefmarkt.
donderdag 18 juni 2015
Verfexperiment
Op de site van Verfvirus staan zulke leuke aanwijzingen voor experimenten dat ik de verfpoeders weer eens uit de kast heb gehaald. Ik gebruik Procion van Dreamline (is nu verkrijgbaar bij Stof tot verven) en ben aan de slag gegaan met gradaties verven van rood (robijn). Het resultaat is erg leuk, alleen het donkerste lapje is in de laatste wasbeurt erg verschoten. Nu heb ik daar een colorcatcher bij gedaan omdat er nog steeds kleur van de donkere lapjes bleef komen en ik vraag me af of dat lapje kleur weggehaald heeft. De colorcatcher is namelijk prachtig van kleur. Weet iemand hier iets over?
Ik zie dat mijn foto ook beter kan, maar het moet maar even zo
dinsdag 9 juni 2015
Oldemarkt
Textielfestval in de "Weerribben", wat een feestje! We troffen het ook wel heel erg met het mooie weer en ook al kon ik niet alles bekijken in één dag want de atelierroute werd teveel. We hebben heel veel moois gezien in "Dalzicht" en de markt was supergezellig. het thema was "Schaap" en daar hebben we dus ook heel wat van gezien.
| gevilte |
| gepunnikte |
| .......... ook echte! |
| gebreide |
lapjes
| Kunstwerk van vilt |
| Er werd gesponnen |
| Er was zelfs een lammetje dat praatte...... |
Abonneren op:
Posts (Atom)







