weblogleed

In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.



zondag 12 juli 2015

Markt

Vanmiddag bij toeval op een hele leuke markt beland: Internationale streekmarkt in Purmerend. Lekkere dingen uit heel veel Europese landen.Uit Italie en Frankrijk kazen en vele soorten worst, Griekse olijfolie, zoetigheden. Waar ik echt voor viel was de echte Engelse fudge.

De grote zak die je zelf mocht vullen kwam maar een klein beetje gevuld, want dit snoepgoed is zwaar en er hangt wel een prijskaartje aan die grote zoet brokken. maar die zijn gemakkelijk in kleinere stukjes te snijden want ze liggen zwaar op de maag. maar lekker!!! Verder nog een flesje Griekse olijfolie gekocht en een Franse bol knoflook.
 

 Er werd me verzekerd dat het van alle soorten die er uitgestald lagen deze "le plus meilleur"is. Kreeg er nog een bolletje van een andere soort bij.  Ik heb er meteen maar een netje voor gehaakt . Op een terras een broodje geitenkaas met honing genuttigd, ook erg lekker!

donderdag 2 juli 2015

Tour de Fleece

Leuk om elke dag te proberen iets te spinnen! Ik neem een spintol(of 2) mee op vakantie en probeer iedere dag een stukje draad te maken. Ik heb een heleboel verschillende materialen en daar wil ik eens mee aan de slag. Zit alleen te dubben± eerst verven of achteraf verven, ik denk dat het het laatste wordt :-)
Links ligt een zakje wat ik eens op een landelijke spindag heb gekregen. Kan iemand me vertellen welke vezels er ook al weer in zaten? Heb er nog steeds niets mee gedaan (alleen zo nu en dan aaien...) En verder natuurlijk mijn mooie groene wolletje. Ik wil er eigenlijk nog zo'n pakketje bij kopen met veel blauw. Iets voor de weefmarkt.

donderdag 18 juni 2015

Verfexperiment

Op de site van Verfvirus staan zulke leuke aanwijzingen voor experimenten dat ik de verfpoeders weer eens uit de kast heb gehaald. Ik gebruik Procion van Dreamline (is nu verkrijgbaar bij Stof tot verven) en ben aan de slag gegaan met gradaties verven van rood (robijn). Het resultaat is erg leuk, alleen het donkerste lapje is in de laatste wasbeurt erg verschoten. Nu heb ik daar een colorcatcher bij gedaan omdat er nog steeds kleur van de donkere lapjes bleef komen en ik vraag me af of dat lapje kleur weggehaald heeft. De colorcatcher is namelijk prachtig van kleur. Weet iemand hier iets over?

Ik zie dat mijn foto ook beter kan, maar het moet maar even zo

dinsdag 9 juni 2015

Oldemarkt

Textielfestval in de "Weerribben", wat een feestje! We troffen het ook wel heel erg met het mooie weer en ook al kon ik niet alles bekijken in één dag want de atelierroute werd teveel. We hebben heel veel moois gezien in "Dalzicht" en de markt was supergezellig. het thema was "Schaap" en daar hebben we dus ook heel wat van gezien.
gevilte

gepunnikte

.......... ook echte!

gebreide
lapjes
 
Kunstwerk van vilt


Er werd gesponnen

Er was zelfs een lammetje dat praatte......


Reismandje van fijn scheenwerk, een waar kunstwerk van één van de twee Nederlanders die dit vak nog beheersen.
En natuurlijk viel ik voor een streng mooie wol :-). Ook kocht ik een zak wasnoten, nooit eerder geprobeerd.

Al met al een prachtige dag. We genoten een late lunch op het terras bij de brug in Ossenzijl en besloten de middag met een bezoek aan familie aan boord in de haven van Sint Nicolaasga.
 
 
 

vrijdag 5 juni 2015

Vlaggetje

Een aantal jaren geleden heb ik verjaardagsvlaggetjes voor onze kleindochters gemaakt met geappliceerde letters en cijfers. Elke volgende verjaardag vroeg om een nieuw cijfer en ik maakte ook wel eens een paar vooruit. Vlaggetjes met een lusje en een knoopje zodat verschillende combinaties mogelijk zijn. Het bespaarde een aantal letters voor de naam van jongste kleindochter. Afgelopen dinsdag vierde Eline haar 14e verjaardag. Kreeg ik mail: We hebben geen 4! (en ook geen 6) Wat doe je dan, gelukkig ligt het patroontje in een map, maar het cijfer moest nog even gezocht op de computer. Alles is gelukt en de vlaggetjes liggen klaar. Gelukkig is het feest pas morgen :-).
Ik ben hier ooit mee begonnen nadat ik de vlaggetjes van naar ik denk Marcella had gezien. Vond ik zo leuk!

dinsdag 2 juni 2015

Wol

Na een dotterbehandeling weer thuis. Nog wel wat naweeen maar blij dat ik weer thuis ben. Heel veel goede wensen en lieve reacties gehad, dank daarvoor! Fijn als er zo met je meegeleefd wordt!
We wachten nog maar even met vakantie gaan: boot nog niet klaar, auto ter reparatie en geen vakantieweer. Dus vermaak ik me maar binnenshuis. Vorig jaar heb ik al eens geschreven over de 30 jaar oude wol die ik gewassen had en die onverwacht schoon en zacht uit het bad tevoorschijn kwam. Intussen is de wol gesponnen en denk ik na wat ermee ga doen.

 Ik denk er over om ermee te weven. het is me niet zacht genoeg voor breiwerk en er is ook niet genoeg voor een groter project. Misschien kan ik er een tas of zo van weven. Ik ben nog aan het proefweven op mijn weefgetouw, zie wel wat het wordt. Nog een paar bolletjes van een ander ooit gekochte pluk wol erbij......
Er zijn veel verschillende kleuren bruine schapen. :-)

vrijdag 15 mei 2015

Opname

Geen opname op mijn camera, maar in het ziekenhuis. Heel wat anders dus. Van demonstreren in Leiden met bandweven kwam dus ook niets terecht. In plaats daarvan lig ik in een ziekenhuisbed en heb ik een hartcatheterisatie gehad. Die wees uit dat ik een vernauwing heb in een kransslagader en gedotterd moet worden. Voor mij geen textielfestival meer dus. Sneu, maar ik ben blij dat de oorzaak van mijn benauwdheid de laatste tijd nu duidelijk is. En ik laat alles maar over me heen komen. Ik hoop dat volgende week betere tijden aanbreken.