weblogleed

In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.



zaterdag 10 augustus 2013

Vervolg

Nog even over Goejanverwellesluis, waarom we daar wilden gaan kijken. Natuurlijk vanwege de bijzondere overwelfde sluis, maar ook vanwege het feit dat hier Wilhelmina van Pruisen werd aangehouden met de nodige gevolgen. Bij de sluis staat de z.g. "Prinsesseboerderij"


Na Oudewater verder via de Hollandse IJssel en bij Vreeswijk het Amsterdam-Rijnkanaal overgestoken. Door de sluis bij Jutfaas en richting Utrecht. In Utrecht afgemeerd aan de Catharijnesingel, een prima plek: mooie steiger en heel goed sanitair onder de Bartholomeibrug.
Enige minpuntje is de hondenpoep op de wal. De volgende dag tijdig losgemaakt en door de Oude Gracht naar de Vecht. Voor mij een belevenis! Ik heb hier wel vaak gewandeld, maar varend door Utrecht kijk je heel anders tegen de stad aan.

Langs het Zandpad dat net in het nieuws was naar Maarssen. Daar afgemeerd en een mooie fietstocht gemaakt o.a. langs slot Zuylen.
Hier zat Belle van Zuylen haar brieven te schrijven. Het 4e raam boven van links is geen echt raam. Het is uit kostenbesparing bij een restauratie op de muur geschilderd om toch een harmonisch geheel te krijgen. Na Maarssen belandden we in Weesp waar we een weekend over gebleven zijn. Vrienden ontmoet en gefietst naar het Muiderslot.
Van Weesp weer het A-Rkanaal overgestoken en via de Weesper trekvaart naar de Amstel. Door Amsterdam weer naar het Noord-Hollands kanaal en afgemeerd in Purmerend. In Purmerends museum een tentoonstelling bezocht van wevers met een beperking: "Feestelijk Gedragen". Heel mooi weefwerk en prachtige ontroerende foto's. Er was ook nog een expositie van een poseleinschilderes in het museum en ook dat was het bekijken waard, mooi!!
 
 
 
Het weer wilde nog steeds niet zomers worden en we besloten op huis aan te varen. Van Purmerend naar Alkmaar, waar we een nacht in de passantenhaven bij het politiebureau hebben gelegen.
 
 DD woont daar vlakbij, dus leuke plek om elkaar te ontmoeten.  DD had een zak wol voor me klaarliggen en die hebben we maar achter op de boot gebonden........
 
Volgende dag weer losgemaakt en door De Hoornsevaart Richting kanaal Alkmaar-Omval-Kolhorn. Bij Broek op Langedijk hadden we genoeg van de harde tegenwind. Die maakt buiten sturen minder plezierig en we besloten nog een nachtje in de luwte in het jachthaventje daar aan te leggen. de volgende dag in één keer door naar Anna Paulowna . En na vijf weken wachtten daar de nodige werkzaamheden: tuin, bessen plukken jam maken enz. En ja toen werd het eindelijk zomers......... Maar ondanks de late zomer hebben we het op het water wel naar onze zin gehad, heel veel mooie dingen gezien, in veel plaatsen wolwinkels en quiltwinkels gevonden en ...ik was op tijd thuis voor de weefmarkt in Hoorn, ook een feestje 

 
Volgend jaar gaan we hoop ik naar Friesland. Intussen ben ik al aan het voorbereiden voor een reis met de caravan naar de Elzas, naar het "Carrefour Europeeen"in het Val d'Árgent. Wat een luxe!
 

 


zaterdag 3 augustus 2013

Terug van weggeweest vervolg.


Van Purmerend voeren we naar Amsterdam. Best spannend, langs Nemo,


 dwars door Amsterdam naar de Amstel varen. Het bleek erg leuk te zijn, met nog een extra rondje langs de voormalige  gebouwen van de Koninklijke Marine. Even herinneringen ophalen. Verder via de Oude Schans naar de Amstel met veel moois langs de oever.





We zagen waar Rembrandt zijn molen schilderde .We meerden af bij de steiger van een kleine watersportvereniging: "WSV Jan Ploegensluis", prima plekje.


Fietsen langs de Amstel en via Kudelstaart weer terug. de volgende dag Van de Amstel naar het Ter Aar kanaal en via Alphen a/d Rijn naar Brasemrmeer. Afgemeerd in jachthaven Brasemermeer. Daar de volgende dag DD met twee kleindochters opgestapt en met hun via de Kagerplassen naar Leiden gevaren. Afgemeerd in de passantenhaven in de stad.
Passantenhaven Leiden

 Gezellig een paar dagen in Leiden gebleven. Ik heb nog een bezoek gebracht aan het Wevershuisje aan de Middelste Gracht. Er was een expositie van viltkunst van Annie Veldkamp.

Er zijn daar altijd wel bijzondere dingen te zien. Leuk een paar dagen vlak bij de kinderen te zijn, maar daarna weer verder. Terug over de Kager plassen om een varende familieleden te treffen. Ze hadden motorstoring en we zijn een nacht bij hun in jachthaven de Kaag gebleven. daarna richting Woerden. In Woerden ligt het erg leuk, maar verder varen over de Oude Rijn was voor ons geen optie vanwege te lage vaste bruggen.

 Dus weer terug richting A a/d R en linksaf naar Gouda. Een nachtje Boskoop waar de wasmachine mijn vuile was behandelde. Gouda was de volgende ligplaats aan de steiger aan de Kattensingel. Leuke ligplaats voor een aantal dagen. Op zondag hebben we een prachtige fietstocht gemaakt door de Reeuwijkse plassen, een echte aanrader!
H

Heemtuin

 Maandag 1 juli weer losgegooid en naar de Hollandse IJsel gevaren. Afgemeerd in Oudewater. Omdat we van Woerden ook niet via de Dubbele Wiericke naar Goejanverwellesluis konden varen zijn we in Oudewater op de fiets gestapt om toch de beroemde Goejanverwellesluis te gaan bekijken.



 De stenen overkapping van de sluis is niet hoog genoeg voor onze boot en bovendien was de sluis gestremd i.v.m. onderhoudswerkzaamheden. Op de terugweg heerlijke kersen gekocht langs de weg.

dinsdag 16 juli 2013

Terug van weggeweest

Vijf weken weg geweest varende door Noord en Zuid-Holland. Ik zal in afleveringen verslag doen. Vertrokken op 7 juni vanuit de jachthaven van Anna Paulowna. We hadden al een nacht aan boord geslapen om te kijken of de poezen het aan boord zouden kunnen waarderen, want deze keer wilden we ze meenemen. Alles voor de dames verzorgd: tuigjes, looplijnen ,bak, eet en drinkbakjes, zo moest het toch kunnen. En dat kon het ook, ze hebben zich de hele reis keurig gedragen. Saartje kroop overdag weg, maar Hermelien werd steeds nieuwsgieriger en zat uiteindelijk regelmatig aan een lijntje op de wal.

Ook het starten van de motor veroorzaakte geen paniek en ze waren al gauw aan het geluid gewend. Via het Amstelmeer en het Waardkanaal voeren we naar Kolhorn.

 Het weer was nog niet erg zomers, maar we hadden de noordenwind in de rug. De volgende dag naar Winkel. Daar bezoekje gebracht aan de Stoffenstunter. jammer genoeg had ik niets nodig dus alleen maar een paar hele mooie lintjes gekocht. Het bleef koud en tot overmaat van ramp ging onze kachel stuk. gelukkig kon die in de volgende haven gerepareerd worden. Broek op Langedijk heeft een kleine beschutte jachthaven. Omdat er storm met windstoten op komst was zijn we daar een paar dagen gebleven. Op 14 juni vertrokken we naar Purmerend.

Onderweg zagen we dit kunstwerk op de wal staan. ik weet niet wat het voorstelt, misschien kan iemand die dit leest me wijzer maken. Ook daar een beschutte ligplek achter de Beemsterbrug.

 
 
Purmerend is een gezellig stadje met leuke winkels. Mooie beeldengroep op de markt.
 
Wordt vervolgd.


zondag 26 mei 2013

"Keunstrute Littenseradiel"

Vandaag ondanks koude weer met harde wind over de dijk getogen om in Friesland een deel van de Kunstroute in Midden Friesland te volgen. Er is zoveel te zien, alle ateliers en exposities bezoeken op één dag is geen haalbare kaart. We begonnen in Winsum waar we even moesten zoeken. We hadden willen starten, maar aangezien ik mijn uitgeprinte gegevens thuis had laten liggen konden we de locatie met de overzichtsexpositie niet vinden. We vonden de schilderijen van Tamme Hamsma en de gedichten, tekeningen en songteksten van Martin Smid aan de Tsjerkebuorren. Prachtige kleurige schilderijen van Tamme en in een knusse tuin het werk van Martin. Daar genoten we ook van de gastvrij aangeboden kop koffie. Gelukkig kregen we daar ook een routebeschrijving en konden we op zoek naar de volgende adressen. Aan de Greate Streek (prachtig plekje) het atelier van Jan Laferte

 met mooie keramiek en aan de Lytse Streek het theehuis de "Gauwe Krakeling". Ook hier mooie schilderijen en ook koffie met superlekkere koffiebroodjes en gebak, vers gebakken in de bakkerij met dezelfde naam ernaast. Daar mochten we een kijkje nemen, heel leuk.







Van Winsum naar Leons. Eerst naar de Catherijne kerk waar de groep "Filtkeunst" exposeerde. Prachtig viltwerk van verschillende kunstenaressen!
Vervolgens naar het atelier van Trynke Jepkema. Aldaar prachtig weefwerk, viltkunst en sierraden bewonderd. Mooie tafelloper gekocht!
Van Leons naar Jorwerd. Daar een teleurstelling, de kerk was gesloten tijdens een dienst(was nergens aangegeven) en het wapen van Baarderadeel was ook dicht i.v.m. besloten familiebijeenkomst. Rondleiding huis Hindrik van der Meer begon op hele uur en het was tien over twee, dus eerst andere locatie opzoeken. dat werd Wieuwert. In de expositieruimte aan de Aldfeart erg mooi en heel divers weefwerk van Gryt Zuidinga-Stoelwinder. Heel veel informatie gekregen wat je allemaal met ongebruikelijke materialen kunt doen.
 

Weven op een klein getouw
Chenille in mooie kleuren en onherkenbare T-shirts.


Terug naar Jorwert waar intussen de kerk weer toegankelijk was. Daarna op zoek naar het huis van Hindrik van der Meer op Fûns, een prachtig plekje met een heel bijzonder huis. We konden aansluiten bij de rondleiding. Die was heel bijzonder. Deels was buiten en we hebben zelfs gezongen onder begeleiding van een klein kistorgel. De verzameling orgeltjes is een liefhebberij van de bewoner van dit huis met geschiedenis. Jammer dat het zo koud bleef met over het veld een straffe wind. het uitzicht vanuit het huis was er even mooi om.
 
 Na afloop dus blij met een warme auto terug naar Noord-Holland.
 

donderdag 16 mei 2013

Van alles wat

 Vorige week een midweek op de Veluwe doorgebracht met het hele gezin en aanhang, heel gezellig. Toevallig was de week van het weven deze dagen daar in de buurt! En ook was ik in de gelegenheid drie quilts naar Ann Kipping in Zutphen te brengen om te laten quilten. Jammer genoeg kon ik van het weven maar een paar locaties bezoeken, kinderen en kleinkinderen verdienden ook aandacht. Maar wat we gezien hebben was prachtig. Begonnen bij Louet in Lochem.
 

Ik vond vooral het werk van Ank Hazehoff heel erg mooi en bijzonder, maar ook de kleuren en patronen in het weefwerk van Nel Vervoorn had mijn grote bewondering.

 Leuk was het om rondgeleid te worden door de fabriek van Louet!  Ik heb al verschillende door hun gefabriceerde apparaten zoals: kaardemolen, boekbindgereedschap.

 Na Lochem gingen we door naar Gelselaar ,daar was werk van de weefkring 't Weverke te bewonderen. Over Marijke van Epen had ik al vaak gelezen en ik heb ook van haar boeken.

Ze weeft schitterende banden. En al die prachtige theedoeken! Thema van de tentoonstelling: Oost West, theedoek best. Ik heb een aantal mooie exemplaren en verpak daar mijn handwerken (vaak borduurwerk) in. Zonde om ze in de keuken te gebruiken.
De rest van de week was ook heel gezellig. Hemelvaartsdag naar het Openluchtmuseum.

Jammer genoeg was daar de weefkamer die dag gesloten. Ik had graag nog naar Aalten gewild maar dat lukte niet door gebrek aan tijd . Een midweek is zo om. Overigens is het bij ons in de polder deze tijd van het jaar ook op z'n mooist.
 

Dit jaar wat langer omdat de kou maar niet wil verdwijnen zijn de bollen laat. Bij thuiskomst weer een virusaanval, de zoveelste dit voorjaar, maar ik ben al weer aan de winnende hand. Gister naar Leiden, oppassen op kleinkinderen en hond en vandaag op de terugweg in Alkmaar gestopt en geshopt. Een geweldige kledingwinkel gevonden! Eerlijke kleding voor vrouwen die geen maat 38 meer hebben: super. De winkel is op de Laat: "Naturals" Mezelf nog getrakteerd op een mooie tas en bloempot uit de wereldwinkel arriveerde ik heel gelukkig weer in de Anna Paulownapolder, waar de tulpen in volle bloei staan

donderdag 11 april 2013

Handwerkuitje

Gister weer eens ouderwets met een bus vol handwerkvrouwen op stap geweest. We hebben een heerlijke dag gehad. Het weer was goed en Gerko bracht ons met de bus comfortabel naar de eerste bestemming. Biddinghuizen was het doel en we werden er ontvangen met koffie en gebak door het bestuur van de Stichting Flevowand. Na de koffie werd ons verteld wat de Flevowand is en hoe men  dat enorme project gestart is. Wat een bijzonder initiatief!

 Naar het idee van het geborduurde tapijt van Bayeux  wordt een 60 meter lang wandtapijt geborduurd waarop de geschiedenis van de Zuiderzee en het land wat er aan grenst afgebeeld wordt.
Na de presentatie werd een groot stuk van het tapijt voor ons uitgerold en mochten we het prachtige borduurwerk van dichtbij bewonderen. Het is grotendeels geborduurd met perlégaren in steelsteken, de kleinere details in de rand onderaan met moulinegaren. Prachtig van kleur en zo mooi geborduurd! Het was echt de moeite waard te gaan kijken. Zoveel verschillende taferelen, het één nog mooier dan het andere. Het is erg leuk op de site de digitale presentatie van een deel van het kleed te gaan bekijken. Ook kun je gaan kijken als er geborduurd wordt, kijk voor informatie op de site.  Het project kost natuurlijk ook veel geld ook al zal er heel veel vrijwilligerstijd in zitten en daarom worden er o.a. mooie postzegels verkocht en natuurlijk heb ik een velletje aangeschaft.


 Na nog even een bezoek gebracht t hebben aan de creawinkel "De Lapjeskat" waar ook de ruimte is waar aan het kleed
gewerkt wordt stapten we weer in de bus en reden richting Friesland. De handwerktentoonstelling van de Vrouwen van Nu in Wommels was het volgende doel. Onderweg ons meegebrachte lunchpakketje genuttigd kwamen we verkwikt in Wommels aan. Zoveel mooie handwerken in allerhande technieken, het was een feest om alles goed te bekijken.Hieronder volgen wat foto's. We brachten nog een bezoekje aan het gemeentehuis alwaar werk van Claudy Jongstra te bewonderen was en na nog een kopje koffie vertrokken we weer richting Noord-Holland. In Nieuwe Niedorp besloten we de dag met een heerlijk etentje in Restaurant "De Rijd". Weer een dag met een gouden randje!