![]() |
| Deze col is gebreid van zachte handgeverfde merinowol (prikt niet). Hetpatroon heb ik van deze site |
weblogleed
In 2007 begon ik een weblog over mijn liefde voor alle textiele werkvormen. Omdat wegens mislukte migratie deze weblog niet meer bereikbaar is ben ik op blogspot verder gegaan.
zondag 5 augustus 2012
Breicursus
vrijdag 3 augustus 2012
Romney
Intussen heb ik al verscheidene plukken wol gewassen, gekamd, gekaard en ermee gesponnen
Overigen laat het zich heel goed vilten, moet dus voorzichtig zijn met wassen.
vrijdag 20 juli 2012
Bessen
Op het prikbord van de Quiltpagina werd gevraagd om het recept van watergruwel. Ik had verteld dat ik me in plaats van te quilten bezig had gehouden met bessen.Intussen heb ik al een heerlijk voorraadje sap getrokken. Hier komt het recept van mijn "watergruwel" zoals we het vroeger noemden. Het stond vroeger op de zijkant van een doosje Lassie vluggort, maar ik heb het een beetje aangepast anders wordt het erg dik. Wie het nog te dik vindt worden neemt 50 gram vluggort. Het is warm en koud te genieten!
Watergruwel (besjesgort)
75 gram vluggort(Lassie)
(Rauwe gort een dag tevoren weken en een uur voorkoken.)
300 ml bessensap (liefst zwart en rood gemengd)
1 liter water
100 gram rozijnen (sultana's)Ik gebruik die grote blauwe het liefst.
stukje kaneel
100 gram suiker
Laat het water met de gort en de kaneel en de helft van de suiker 10 minuten zachtjes koken.
Doe er vervolgens de gewassen rozijnen in en laat nog 10 minuten koken. Verwijder de kaneel en voeg de bessensap en de rest van de suiker toe. Warm nog even goed door.
Eet smakelijk!
Eet smakelijk!
donderdag 19 juli 2012
Oogst
Omdat de oogst van mijn bessenstruiken uiterst mager is , ben ik maar eens in een andere tuin wezen plukken, nl." De Kneppeltuin" in Warmenhuizen. Twee bakjes zwarte bessen (bijna twee kilo), een bakje rode bessen en twee pond jamaardbeien.
Ik maak sap van de bessen en vries dat in. Zo nu en dan maak ik watergruwel (besjesgort) of een feestelijke griesmeelpudding en dan is een mengsel van zwart en rood bessensap heerlijk. Ik moest nu wel betalen voor mijn oogst, maar de bessen zijn drie keer zo dik en de jamaardbeien waren goedkoop.
In onze eigen tuin wachten de bramen op meer zon en de appelboom zit vol kleine appeltjes.
Ik maak sap van de bessen en vries dat in. Zo nu en dan maak ik watergruwel (besjesgort) of een feestelijke griesmeelpudding en dan is een mengsel van zwart en rood bessensap heerlijk. Ik moest nu wel betalen voor mijn oogst, maar de bessen zijn drie keer zo dik en de jamaardbeien waren goedkoop.
In onze eigen tuin wachten de bramen op meer zon en de appelboom zit vol kleine appeltjes.
Ook ben ik nog bezig geweest met mijn woloogst, ik heb een pluk Romney gewassen en gekaard en van een minder mooi deel een verfproef gemaakt. Ik heb geverfd met landscape: rood gemengd met wat geel. de blauwe wol zit nog in de pan. Het rood kan misschien nog wat dieper (minder zuinig zijn met de verf) maar de kleur staat me wel aan, misschien nog iets meer geel erbij?
zaterdag 14 juli 2012
wol
In de vakantie heb ik met een spintol de laatste resten geverfde wol die ik nog had opgesponnen, maar mijn voorraad was nog niet op. Dus met de kleindochters aan het vilten geslagen. Eerst met merino lontwol en daarna met de grijze wol van zwartblesschaap. het laatste in de wasmachine, want met de hand is dat een hele klus. Een paar mooie grijze lappen gevilt, dat ruimde lekker op. Van Annemieke kreeg ik twee zakken zwartbles, witte en bruine, een royale portie!(Ik had aangegeven wel een plukje te willen...) Van een vriendin van dochter twee vachten shetland, een kleine en een grote. Jammer genoeg zit in de kleine veel stro, want het is prachtige wol, bijna zwart. Is van een jong schaap.En morgen kan ik een Romneyvacht gaan halen. Vandaag dus de hele dag wol gewassen. Ook nog wat oude wol van een Clun Forest. Dat was toch wel vergeeld, de kwaliteit was al niet zo geweldig, misschien doordat het van een potlam was? Wordt dus denk ik vulwol en ik heb een deel weggegooid.
| Witte wol van Zwartbles |
Ik vind het altijd zo'n mooi gezicht, die pas gewassen wol (en het voelt ook zo zacht). Heb dus nog heel wat te spinnen. Ik heb nu al verschillende vachten uitgeprobeerd en ben weer erg benieuwd naar de Romney. Intussen quilt en brei ik ook nog, maar daarover een ander keertje.
woensdag 23 mei 2012
Weekend Groningen
Helemaal in het zuid-oosten van Groningen vind je camping "De Linden", een prachtige camping in de buurt van het Westerwold. Bekijk vooral de video op hun site.Een voor ons nieuw en prachtig gebied. We hebben er heerlijk gefietst. Waar we ook van genoten hebben waren de activiteiten in de week van het weven. Jammer genoeg konden we maar een paar ateliers bezoeken in die paar dagen maar we hebben erg veel moois gezien! ![]() |
| Wolstudio in Haren |
![]() |
| Werk van Japien Waskowsky |
![]() |
| kookpot voor een verfbad |
Er werd geweven, gesponnen geverfd, gevilt, en dat alles bij prachtig weer in prachtige omgeving. het was echt genieten.
![]() |
| In de (tijdelijke) schaapskooi van Balloo werd een groot tapijt gevilt. Jammer dat ik het vilten niet mee kon maken |
![]() |
| nog even op de camping |
dinsdag 15 mei 2012
Concertina
Zaterdag j.l. een dagje utrecht: donateursdag van de Stichting Handboekbinden. Hoewel mijn boekbindactiviteiten de laatste tijd op een laag pitje staan, was het programma voor deze dag zo aantrekkelijk dat ik besloot een retourtje Utrecht voor mijn (bijna) gratis spoorkaartje te nemen. Het begon al goed: geen treinen tussen AP en Heerhugowaard, dus met de auto naar Heerhugowaard. Vandaar liep alles gesmeerd en ik had een heerlijke dag. Een fantastiche lezing met demonstratie door Cristina Balbiano d'Aramengo over concertinabinding in het Grafisch Lyceum. Het grote digitale bord in combinatie met een camera liet ons haarscherp meekijken met de verschillende handelingen van Cristina. Ze liet ons ook prachtig werk van verschillende kunstenaars zien. Omdat ik op tijd was voor de ochtendlezing kon ik 's middags nog heerlijk door het centrum van Utrecht naar het station terug wandelen in het zonnetje langs de Oude Gracht.
Zondag was het weer ook nog lekker en hebben mijn DH en ik een rondje Amstelmeer gefietst. Op het bankje voor het cafe in De Haukes koffie gedronken en in een prachtige berm paardebloemen geplukt voor jam! Ik was maar net op tijd want de meeste paardebloemen vertonen pluis i.p.v. bloemen. Het recept had ik van deze blog . De jam smaakt naar marmelade. Ik heb alleen de helft genomen (175 paardebloemen) en 500 gram gewone geleisuiker. Erg lekker!
Zondag was het weer ook nog lekker en hebben mijn DH en ik een rondje Amstelmeer gefietst. Op het bankje voor het cafe in De Haukes koffie gedronken en in een prachtige berm paardebloemen geplukt voor jam! Ik was maar net op tijd want de meeste paardebloemen vertonen pluis i.p.v. bloemen. Het recept had ik van deze blog . De jam smaakt naar marmelade. Ik heb alleen de helft genomen (175 paardebloemen) en 500 gram gewone geleisuiker. Erg lekker!
Abonneren op:
Posts (Atom)



















